Warmtewet

Op 1 januari 2014 is de Warmtewet in werking getreden. Wat betekent de Warmtewet voor mij? En wie bepaalt het tarief dat ik moet betalen?

Voor wie is de Warmtewet bedoeld?

Op 1 januari 2014 is de Warmtewet in werking getreden. De Warmtewet is bedoeld om kleinverbruikers van warmte tegen te hoge tarieven van leveranciers te beschermen. Dit gebeurt door de prijzen te reguleren. Kleinverbruikers mogen niet meer voor hun warmte betalen dan iemand die zijn huis met een individuele cv-ketel verwarmt. De wet regelt de tarieven voor stadsverwarmingsnetten, blokverwarmingsinstallaties en warmte-koudeopslag systemen. Koud water en het koelen van een woning valt nadrukkelijk niet onder de wet.

Wat betekent de Warmtewet voor mij?

U krijgt bescherming van de overheid, zodat u zeker bent van warmtelevering, niet te veel betaalt en een goede service krijgt. Als huurder kunt u daarom niet zelf uw leverancier kiezen en bijvoorbeeld geen gebruikmaken van de verschillende aanbiedingen en kortingen. Uw leverancier is Nijestee.

Wat regelt de Warmtewet?

Per 1 januari 2014 is op basis van de Warmtewet het volgende wettelijk geregeld:

  1. Landelijke maximumtarieven voor warmte, vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Nijestee mag niet méér rekenen dan die tarieven.
  2. Uw recht op compensatie bij een langdurige storing.
  3. De inhoud van de overeenkomst met betrekking tot warmtelevering tussen u en Nijestee.
  4. Uw rechten en plichten bij het meten van uw warmteverbruik.
  5. De mogelijkheid om klachten voor te leggen aan een geschillencommissie wanneer u er niet uitkomt met Nijestee.

Waarom moet ik bij het tekenen van de huurovereenkomst ook een leveringsovereenkomst en algemene leveringsvoorwaarden tekenen?

Met de komst van deze nieuwe wet wordt Nijestee gezien als warmteleverancier. Hierbij hoort een leveringsovereenkomst en algemene leveringsvoorwaarden. De Warmtewet eist een duidelijke en volledige omschrijving van de te leveren goederen en diensten en de overeengekomen kwaliteitsniveaus daarvan. Die dienen in ieder geval betrekking te hebben op de minimum en maximum temperatuur van de te leveren warmte en de prijzen en voorwaarden waaronder deze goederen en diensten worden geleverd.  

Wie bepaalt het tarief dat ik moet betalen?

Nijestee bepaalt het tarief. Dit tarief mag echter niet hoger zijn dan de maximumprijs die door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vastgelegd. De maximumprijs is gebaseerd op een gemiddelde consument die gas gebruikt op basis van een individuele verwarmingsketel. U betaalt dus niet meer voor warmte dan wanneer u gas zou verbruiken.

Wat zijn de maximale tarieven die de ACM voor 2016 heeft vastgesteld?

Voor 2016 heeft de ACM het tarief vastgesteld. De maximumprijs voor de levering van warmte bestaat uit een vast bedrag van € 276,13 met daar bovenop € 22,66 per verbruikte GigaJoule. Deze maximumprijs geldt voor het hele jaar en kan niet tussentijds verhoogd worden. Het tarief dat wij aan u doorberekenen mag niet hoger zijn dan het tarief dat vastgesteld is door de ACM.

Daarnaast mag een bedrag worden berekend voor de huur van de warmtewisselaar en mag een meettarief voor het meten van uw verbruik in rekening worden gebracht. Dit tarief is voor 2016 door ACM vastgesteld op maximaal € 24,97.

Welke tarieven hanteert Nijestee?

Voor de afrekening van 2016 hanteert Nijestee een vast tarief van € 170,- en een variabel tarief van € 19,-. Voor de afrekening van 2017 zijn de tarieven nog niet bekend. Het tarief in een Vereniging van Eigenaren kan afwijken. De VvE bepaalt hier het tarief.

Wat zijn mijn rechten bij een storing?

U krijgt een vergoeding voor een storing als deze langer heeft geduurd dan vier uur en de temperatuur lager was dan 15 graden. Is de storing korter dan 4 uur, dan krijgt u geen vergoeding.
In 2015 zijn er geen onaangekondigde warmteonderbrekingen van langer dan vier uur geweest binnen onze collectieve verwarmingsinstallaties.

Wanneer wordt er geen vergoeding bij storing uitgekeerd?

Er zijn een aantal redenen wanneer er geen vergoeding wordt uitgekeerd. Deze staan vermeld in de algemene leveringsvoorwaarden. Als er werkzaamheden zijn gepland en aangekondigd dan is een vergoeding bijvoorbeeld niet mogelijk.

Verder nog vragen?

Voor meer informatie kunt u de website van Consuwijzer raadplegen. Heeft u verder nog vragen? Dan kunt u ons e-mailen via info@nijestee.nl of telefonisch contact met ons opnemen via (050) 853 35 33.