Algemene vragen

Ik ben dringend op zoek naar woonruimte. Waar kan ik terecht? Waar kan ik een reparatie melden? Hoe kan ik een huurspecificatie opvragen?

Ik heb schade aan mijn woning. Wat nu?

Schade aan uw woning is erg vervelend. U wilt het zo snel mogelijk afhandelen. Lees de informatie over verschillende types schade en de manier van afhandelen hier.

Ik heb een reparatieverzoek. Waar kan ik deze melden?

U kunt een reparatieverzoek melden via onze website. Binnen 3 werkdagen ontvangt u een reactie via de mail. Liever persoonlijk contact? Bel ons op (050) 853 37 40 of kom langs in De Woonkamer, Damsterplein 1.

Ik ben dringend op zoek naar woonruimte. Kan Nijestee mij helpen?

Alle beschikbare woningen worden gepubliceerd op de website van WoningNet. Wanneer u nog niet voldoende punten heeft gespaard bij WoningNet om op korte termijn in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, kunt u het aanbod “per direct te huur” in de gaten houden. Deze woningen worden op de homepage van onze website gepubliceerd. U heeft wel een inschrijving bij WoningNet nodig, maar er wordt bij deze woningen niet geselecteerd op punten. Nadat u op reageren heeft geklikt, heeft u een bericht kunnen lezen over de procedure van aanbieden. U ontvangt alleen bericht wanneer u de woning kunt bekijken.

Tijdelijke woningen
Voor tijdelijke woonruimte (korter dan 6 maanden) kunt u bij Carex informeren of u in aanmerking komt.

Urgentie
Denkt u in aanmerking te komen voor urgentie? Op de website van Woonurgentie Groningen vindt u meer informatie. Hier krijgt u aan de hand van een vragenlijst een indicatie of u voor urgentie in aanmerking kunt komen.

Ik wil overlast melden. Waar kan ik dit doen?

U kunt overlast melden via de website. Liever persoonlijk? Bellen kan altijd. Maak gerust een afspraak met een van de medewerkers Wonen. Zorgt u ervoor dat u het adres van de overlastveroorzaker paraat heeft.

Waar kan ik sleutels bijbestellen of inleveren? Wat als ik mijn slot wil laten vervangen?

Bent u een sleutel kwijt geraakt of is deze gestolen? Een sleutel van uw eigen voordeur, schuur, achterdeur, balkon of brievenbus kunt u laten bijmaken door de schoenmaker of sleutelspecialist. Sleutels van gemeenschappelijke ruimten zijn beveiligd en kunnen niet zomaar bijgemaakt worden. U kunt deze sleutel bij Nijestee bestellen. De kosten zijn € 15,- per stuk.

Wanneer uw sleutels gestolen zijn of er is ingebroken (zonder schade aan het slot), dan kan de vakman een nieuw slot plaatsen. De kosten hiervoor zijn € 80,- per slot. Voor elk extra slot betaalt u € 50,00. Deze kosten voldoet u als de vakman ter plaatse is. De kosten kunnen alleen gepind worden. U kunt dit declareren bij uw eigen inboedelverzekeraar. De verzekeringsmaatschappij zal hierbij (vermoedelijk) vragen om een proces verbaal. Als het slot geforceerd is door inbraak dan vergoed Nijestee de kosten voor u. Wij hebben dan een proces-verbaal van u nodig. Neem contact op met Nijestee wanneer u het slot wilt laten vervangen.

Wilt u de sleutels van uw woning inleveren, omdat het huurcontract is beëindigd? Alle sleutels moeten uiterlijk op de datum van de huurbeëindiging vóór 12.00 uur zijn ingeleverd. U kunt ze afgeven bij ons in de Woonkamer, Damsterplein 1, of u kunt de sleutels meegeven aan de inspecteur als er een eindcontrole wordt gedaan in uw woning. De sleutels per post versturen kan ook, maar laat dit dan aangetekend verzenden om er zeker van te zijn dat de sleutels ook echt bij ons binnenkomen.

Ik wil weten hoe mijn huur is opgebouwd. Waar kan ik een huurspecificatie opvragen?

Een huurspecificatie wordt meegestuurd met het jaarlijkse voorstel tot huuraanpassing. Huurt u een woning van Nijestee en bent u uw specificatie kwijt? Dan kunt u hier een nieuwe huurspecificatie aanvragen.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Wilt u weten hoeveel huurtoeslag u kunt krijgen? Maak dan een proefberekening op de website van de Belastingdienst. De Belastingdienst vraagt u om de kale huurprijs op te geven. Dit is de netto huur van de woning. U kunt niet over alle bedragen in de huur huurtoeslag aanvragen. Zo ontvangt onder andere u geen huurtoeslag over voorschotten voor verwarming en water, onderhouds- en glasservice.

Ik ga verhuizen en heb een verhuurdersverklaring nodig. Waar kan ik deze opvragen?

In een verhuurdersverklaring staat vermeld vanaf wanneer u een woning huurt, of er een huurachterstand is of dat er overlastmeldingen zijn geweest in de periode dat u de woning huurt. Vraagt uw nieuwe verhuurder om een verhuurdersverklaring? Dan kunt u deze hier opvragen.

Ik wil mijn woning opzeggen. Hoe regel ik dit?

U kunt de huur mondeling, schriftelijk en telefonisch opzeggen. De opzegtermijn is een maand. De einddatum valt altijd op een doordeweekse werkdag. Wilt u de huur online opzeggen, vul dan het formulier in. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op.

Ik heb vragen over mijn huurbetalingen. Waar kan ik terecht?

Wilt u weten of de huur van deze maand betaald is? Controleer dit bij uw bank. Een automatische incasso kan tot 56 dagen later teruggestort worden. Uw bank kan u vertellen of de betaling daadwerkelijk is voldaan. Kunt u de huur deze maand niet (in één keer) betalen? Neem contact met ons op.