Heb ik recht op huurverlaging 2024?

Gelden alle onderstaande punten voor jou? Dan kun je huurverlaging aanvragen:

  • Je huurcontract is vóór 1 maart 2023 ingegaan, je was op 1 maart 2023 ingeschreven én je woont nu nog in de woning waarvoor je de huurverlaging 2024 wilt aanvragen.

  • Je kale huur ligt tussen € 577,91 en € 879,66 per maand (prijspeil 2024).

  • Je voldoet aan de inkomensgrens over de afgelopen 6 maanden:

    • Als je alleen woont: je bruto inkomen is over de afgelopen 6 maanden niet hoger dan €12.420 (of € 13.215 als je AOW krijgt).

    • Als je met 2 of meer personen woont: jullie gezamenlijke bruto inkomen over de afgelopen 6 maanden is niet hoger dan € 16.185 (of € 17.575 als je AOW krijgt).

  • Je hebt in 2023 of 2024 nog geen eenmalige huurverlaging gekregen via deze regeling.

Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op via info@nijestee.nl of bel ons op werkdagen (050) 853 35 33.

Zorgt je huurbedrag ervoor dat je niet meer uitkomt met je geld?

Heb je geldzorgen? Neem gerust contact met ons op en mail naar hulpbijbetalen@nijestee.nl of bel ons op werkdagen via (050) 853 35 33. Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.

Hoe vraag ik de huurverlaging aan?

Je vraagt de huurverlaging 2024 bij Nijestee aan. Dat heeft alleen zin als je aan alle voorwaarden voldoet. Zie hiervoor het antwoord bij de eerste vraag. Je moet 3 dingen opsturen per post of via email:

  1. Je vult de modelbrief aanvraag huurverlaging (Word-bestand) volledig in, ondertekent dit en voegt bewijs van het (gezamenlijk) inkomen bij.

  2. Bewijs dat je voldoet aan de inkomensgrens. Het bewijs moet gaan over de afgelopen 6 maanden. Dit is het inkomen van alle bewoners in je huishouden, behalve inwonende kinderen tot 27 jaar. Bewijs van je/jullie inkomen kunnen bijvoorbeeld salarisstroken zijn, overzicht van je uitkering, of een verklaring van de boekhouder wanneer je zzp’er bent. Let op: vanwege je privacy mag er géén BSN (burgerservicenummer) zichtbaar zijn op de bewijsstukken.

  3. Ingevulde verklaring over het aantal personen van je huishouden.

Wat is de uiterste datum om huurverlaging aan te vragen?

Je kunt tot en met 30 december 2024 een aanvraag indienen voor huurverlaging.

Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag voor huurverlaging?

Je ontvangt binnen 3 weken een reactie van ons.

Hoeveel gaat mijn huur omlaag? En wanneer gaat het in?

Na je aanvraag krijg je binnen 3 weken reactie van ons. Als je voldoet aan de voorwaarden verlaagt Nijestee de kale huur van je woning naar € 577,91 per maand.

Je huurverlaging gaat in op de eerste dag van de tweede maand nadat je de aanvraag deed. Bijvoorbeeld: je deed de aanvraag op 1 augustus 2024, dan gaat de huurverlaging in op 1 oktober 2024.

Wordt er naast mijn inkomen rekening gehouden met mijn eventuele vermogen?

Ja. Als je inkomen uit vermogen hebt, telt dat via box 3 mee met het belastbaar inkomen. Eventueel vermogen is daarmee onderdeel van het inkomen.

Met welke huurprijs wordt gerekend?

Voor de aanvraag huurverlaging wordt gekeken naar de kale huur. Dit is de basishuur van jouw woning. Zonder bijkomende servicekosten en kosten voor bijvoorbeeld warmte, water en licht. De kale huurprijs staat in je huurcontract. Of in de laatste brief die je van Nijestee hebt gekregen over huuraanpassing. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op via info@nijestee.nl of bel op werkdagen (050) 853 35 33.

Wat gebeurt er met mijn huur als mijn inkomen (weer) omhoog gaat?

Je verlaagde huur wordt niet verhoogd vanwege veranderingen in je inkomen. Een hoger inkomen kan wel invloed hebben op je huurtoeslag. Geef zelf je nieuwe inkomen meteen door aan de Belastingdienst via www.belastingdienst.nl/toeslagen. Zo voorkom je dat je later misschien huurtoeslag moet terugbetalen.

Mag Nijestee na de huurverlaging mijn huur later in het jaar weer verhogen?

Ja, dat mag. Bijvoorbeeld als jouw woning dit jaar wordt gerenoveerd of verduurzaamd.

Geeft Nijestee de huurverlaging door aan de Belastingdienst?

Ja, Nijestee is verplicht om de gewijzigde huurprijs door te geven aan de Belastingdienst. Nijestee moet dit doen binnen 3 weken na de datum waarop de huurverlaging is ingegaan. Je kunt ook zelf je nieuwe huur meteen doorgeven aan de Belastingdienst via www.belastingdienst.nl/toeslagen. Zo voorkom je dat je later misschien huurtoeslag moet terugbetalen. (Let op: voor je huurtoeslag tellen alleen de volgende onderdelen van de servicekosten mee: elektra gemeenschappelijk, schoonmaak gemeenschappelijk, huismeester en ontmoetingsruimte.)

De lagere huur kan invloed hebben op je huurtoeslag. Maar de huurverlaging is altijd meer dan de daling van de huurtoeslag. Je gaat er dus altijd op vooruit, en huurverlaging aanvragen is de moeite waard.

Controleer de hoogte van je huurtoeslag op Mijn Toeslagen van de Belastingdienst. Houd de hoogte van je huurtoeslag in de gaten en neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

Gaat mijn huurtoeslag omlaag nadat mijn huur verlaagd is?

Dat kan. De lagere huur kan invloed hebben op je huurtoeslag. Maar de huurverlaging is altijd meer dan de (eventuele) daling van de huurtoeslag. Je gaat er dus altijd op vooruit. Als je aan de voorwaarden voldoet is huurverlaging aanvragen de moeite waard.

Geef je nieuwe huur meteen door aan de Belastingdienst via www.belastingdienst.nl/toeslagen. Zo voorkom je dat je later misschien huurtoeslag moet terugbetalen. Let op: voor je huurtoeslag tellen alleen de volgende onderdelen van de servicekosten mee: elektra gemeenschappelijk, schoonmaak gemeenschappelijk, huismeester en ontmoetingsruimte.

Ook Nijestee geeft je huurverlaging door aan de Belastingdienst, wij zijn verplicht dit te doen.

Mijn aanvraag is niet goedgekeurd. Kan ik bezwaar maken?

Je kunt altijd contact met ons opnemen, zodat we meer uitleg kunnen geven over de afwijzing. Wil je bezwaar maken? Dan kan dat binnen 9 weken na jouw aanvraag voor de huurverlaging via www.huurcommissie.nl/contact. De onafhankelijke Huurcommissie beoordeelt de situatie en doet een bindende uitspraak. De Huurcommissie kan kosten bij jou in rekening brengen als je bezwaar niet toegewezen wordt. 

Ik heb een andere vraag. Wat moet ik doen?

Heb je een andere vraag of wil je graag een persoonlijk gesprek? Mail gerust naar info@nijestee.nl of bel ons op werkdagen via (050) 853 35 33.