Ik huur een woning

Op deze pagina vind je informatie over alle zaken waar je als (jongere) huurder van Nijestee mee te maken kunt krijgen.

Contact met Nijestee

We zijn bereikbaar per telefoon, e-mail, WhatsApp, Facebook en Twitter. Je kunt ook bij ons langs komen. Ons kantoor zit midden in het centrum, aan Damsterplein 1. Klik hier voor onze contactgegevens. 

Reparatieverzoeken doorgeven aan Nijestee

Als er iets kapot gaat in je woning of complex, willen we dat graag verhelpen. Neem contact met ons op en er komt een vakman van Nijestee langs om het probleem te verhelpen. Wanneer de vakman langskomt, plannen we in overleg met jou.

Buitengesloten?

Ben je je sleutel(s) kwijt of heb je jezelf buitengesloten? Nijestee kan je helpen om je woning weer binnen te komen. We brengen daar wel kosten voor in rekening. Voor een melding binnen kantooruren betaal je 80 euro en buiten kantooruren wordt er 130 euro in rekening gebracht. Voor elk extra slot brengen we 50 euro in rekening. Neem telefonisch contact met ons op om je slot te laten vervangen.

Fiets- en vuilniszakkenbeleid

We vinden het belangrijk dat je woonomgeving schoon en veilig blijft. Houd daarom de entree, het balkon en / of de galerij netjes. Plaats goederen of grofvuil niet in de gangen, op galerijen of op balkons. Huisvuil kan in ondergrondse containers of containers op het terrein en grofvuil kan (op afspraak) worden opgehaald door de milieudienst.

Parkeren

Fietsen en brommers mogen de portiek, galerij of vluchtroutes niet blokkeren. Als deze verkeerd geparkeerd staan, worden deze daarom door Nijestee verwijderd. Er is buiten of in de berging van je woning plek om je fiets te parkeren. Auto’s moeten in de bestemde vakken.

Voor verdere woonregels, is in elk complex een woonregelbord.

Schoonmaak van algemene ruimtes

In een groot aantal complexen worden gemeenschappelijke ruimten, zoals trapopgangen, portieken, liften en galerijen periodiek schoongemaakt. Nijestee besteedt de schoonmaak van algemene ruimtes uit aan een gespecialiseerd bedrijf: Dolmans Specialistische Reiniging. Hiervoor betaal jij als bewoner van een complex een maandelijkse bijdrage in de huur.

Woon je in een VvE-complex, dan is een ander schoonmaakbedrijf werkzaam.

Overlast melden

Soms zijn mensen zich niet bewust dat ze overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld omdat niemand heeft verteld dat de radio ov tv altijd te hard staat. Het is daarom verstandig om bij overlast eerst zelf contact met je buren op te nemen.

Heb je overlas? Dan hebben we hier een formulier dat je in kunt vullen. Voor tips om prettig samen te wonen hebben we een boekje met handige tips.

Huur

Hoe betaal ik de huur?

Je betaalt de huur per automatische incasso. De huur wordt op de 1e van de maand afgeschreven, tenzij deze dag in het weekend valt.

Problemen met het betalen van de huur?

Als je de huur niet kunt betalen, horen we dat graag zo snel mogelijk. Dit is belangrijk, ook als het een tijdelijke situatie is, omdat we dan samen naar een oplossing kunnen kijken.

In sommige gevallen is het mogelijk een betalingsregeling af te sluiten. Daarvoor gelden de volgende regels:

  1. Je sluit de regeling af bij ons op kantoor het Damsterplein;
  2. De betalingsregeling (én de huur) verloopt altijd via automatische incasso;
  3. Na afloop van de regeling kom je twee jaar niet in aanmerking voor een betalingsregeling.

Mag ik in mijn woning blijven wonen als ik 27 jaar wordt?

Ja. De grens geldt voor het verhuren van de woning. Als je er eenmaal woont, mag je er blijven totdat je zelf weer wilt verhuizen.

Woonlasten

Gemeentelijke belastingen

Meer informatie over gemeentelijke belastingen, zoals afvalstoffenheffing, vind je hier op de website van de gemeente Groningen.

Energie: wat moet ik zelf regelen?

Dat hangt van je woning af. Als je in een complex of studio woont, is er misschien sprake van blokverwarming. Indien Nijestee geen collectief contract heeft afgesloten, kun je zelf een energieleverancier kiezen.

Wat is blokverwarming? Als je in een complex woont met blokverwarming, dan is er al een contract met een leverancier. In dit geval kan of hoef je niet zelf één te kiezen. Twee keer per maand komt er een monteur langs om de meterstand te checken. Naar aanleiding van deze gegevens wordt de jaarlijkse berekening gemaakt. In de meeste gevallen zitten deze kosten dan bij je huur in.

Tv en internet: een abonnement voor tv en internet sluit je zelf af. Alleen als je een woning huurt aan de Antillenstraat of Damsterdiep gelden er andere voorwaarden. Kijk daarvoor op www.nijestee.nl/Ziggo.

Water: geef je verhuizing door aan het Waterbedrijf Groningen.

Huur opzeggen

Hoe zeg ik mijn huur op?

Je hebt een opzegtermijn van één maand. Dat betekent dat er tussen de datum van opzegging en de dag dat je de sleutels inlevert, tenminste één maand moet zitten. Die maand gaat in op de dag dat Nijestee jouw opzegging ontvangt. Voor een schriftelijke opzegging houden wij de eerstvolgende werkdag aan. De huur kan niet eindigen in een weekend of op een feestdag. De officiële opzegging gaat een dag vóór of ná deze datum in.

Je kunt jouw huurcontract telefonisch, via onze website, via e-mail, schriftelijk of mondeling in onze Woonkamer opzeggen.

Hoe laat ik mijn woning achter?

Je laat je woning schoon en netjes achter. In overleg met de medewerker van Nijestee wordt besproken wat wij en wat je zelf nog aan de woning moet doen voordat de controle van de oplevering plaatsvindt en je de sleutels van je woning inlevert.

Controle oplevering woning

Nadat je je huurcontract hebt opgezegd, komt een medewerker van Nijestee binnen vijf werkdagen langs.
Tijdens dit bezoek worden onderstaande zaken en de definitieve einddatum besproken:

  • Of je plezierig heeft gewoond;
  • Hoe het vervolg eruit ziet: het adverteren van jouw woning, bezichtiging en overname van spullen;
  • Hoe je de sleutels van jouw woning inlevert;
  • Hoe je de woning dient op te leveren.

Er worden tijdens dit bezoek ook foto’s van de woning gemaakt. Als laatste maakt de medewerker een ronde door de woning waarin wordt gekeken naar technische aspecten. Je krijgt uitleg wat je zelf moet repareren en wij maken een inschatting van de werkzaamheden die we moeten uitvoeren voordat we de woning opnieuw kunnen verhuren.

Let op: bij een deel van onze jongerenwoningen plannen wij een telefonische afspraak.. De opzegging wordt dan telefonisch besproken en er wordt een afspraak gemaakt om de kamer of studio te controleren op de einddatum.

Onderverhuren

Ga je lang op reis of voor een studie naar het buitenland? Als je toestemming hebt van Nijestee kun je onder bepaalde voorwaarden jouw woning tijdelijk onderverhuren. Hiervoor kun je schriftelijk een verzoek indienen bij Nijestee. Vermeld in je brief:

  • de reden van de onderverhuur;
  • de periode van de onderverhuur (maximaal 1 jaar);
  • adres, telefoonnummer, geboortedatum en e-mailadres van de onderhuurder;
  • Jouw tijdelijke contactgegevens tijdens de periode van onderverhuur.

Je verzoek wordt dan in behandeling genomen. Het is mogelijk dat er om bewijsstukken wordt gevraagd.

Als je in een woning of kamer woont waarbij voorzieningen als badkamer en keuken gedeeld worden, vragen wij naast bovenstaande gegevens een verklaring van jouw huisgenoten dat zij met de onderverhuur akkoord gaan. Bij een jongerenwoning geldt dat de leeftijd van de onderhuurder ook maximaal 26 jaar is.

Inschrijven bij de gemeente

Als je verhuist naar een nieuwe gemeente, moet je je altijd inschrijven. Doe dit tussen vier weken voor de verhuizing en vijf dagen erna. Uitschrijven bij je oude gemeente hoeft niet, omdat dit bij de nieuwe inschrijving automatisch gaat. Meer informatie vind je op de website van de gemeente Groningen.