BINNEN

Keuken
Sociale huur
Kookplaat

De woning is gasloos. Je kookt op een elektrische, inductie- of keramische kookplaat. De kookplaat met perilex-stekker met een 2 fasen aansluiting (3680-7360 Watt) koop je zelf.

Heeft de kookplaat een hoger wattage? Je kunt de aansluiting gratis door Nijestee laten verzwaren naar een 3-fasenaansluiting (maximaal 11040 watt). Vraag voor meer info de verhuurmakelaar. Je kunt het ook op een later moment aanvragen door het klusformulier in te vullen op onze website.

LET OP! Een kookplaat met een hoger wattage voor een 3-fasenaansluiting verbruikt mogelijk meer energie dan een voor een 2-fasenaansluiting.

De wandcontactdoos voor de kookplaat.

De aansluiting in de wandcontactdoos moet overeenkomen met de aansluiting in de kookplaat. De stekker kan maar op 1 manier in de wandcontactdoos. Vraag een erkend installateur om de kookplaat aan te sluiten. Een verkeerde manier van aansluiten kan leiden tot kortsluiting en schade aan jouw apparatuur.

Afzuigkap
De afzuigkap koop je zelf. Kies uit:

  • een motorloze afzuigkap met afsluitklep. Verwijder dan het aanwezige ventiel. Hieronder zie je om welk ventiel het gaat.

Ventiel voor luchtafvoer

  • Of een recirculatiekap. Dat is een afzuigkap met een actief filter. De kookdamp wordt aangezogen en de geuren worden geneutraliseerd. De schone lucht wordt vervolgens weer terug de keuken ingeblazen. Hier is dus geen afvoerkanaal nodig. Een extra kastje boven de recirculatiekap is mogelijk. Voor het leveren en plaatsen betaal je een eenmalige bijdrage van € 149. Je kunt dit aanvragen door het klusformulier in te vullen op onze website.

Vaatwasseraansluiting
Wil je een vaatwasser plaatsen? Deze koop je zelf. De aansluiting regelt Nijestee voor je tegen een huurverhoging van € 2,25 per maand. Vraag de verhuurmakelaar. Je kunt het ook op een later moment aanvragen door het klusformulier in te vullen op onze website.

Wil je de vaatwasser in het keukenblok verwerken? Vraag de verhuurmakelaar of dit mogelijk is. De vakman van Nijestee verwijdert dan één van de kastjes. Ook plaatst hij aan het uiteinde van het aanrechtblad een steunwand en past hij de plint aan. Je betaalt hiervoor een eenmalige bijdrage van € 165. Het verwijderde kastje moet bewaard blijven.

Verlengd aanrechtblad
Een verlengd aanrechtblad is mogelijk. Als de vakman het plaatst, kost dit € 3,25 per cm. Plaats je het zelf dan bestel je het blad bij Nijestee voor € 2,50 per cm. Voor een verlengd aanrechtblad is vaak ook een steunwand nodig aan het uiteinde van het aanrechtblad. Het plaatsen van een steunwand door Nijestee kost eenmalig € 95. Plaats je het zelf dan bestel je de steunwand bij Nijestee voor € 59. Nijestee kan voor de elektrische kookplaat een uitsparing maken in het verlengde aanrechtblad.

Middenhuur
De woning wordt opgeleverd met een complete keuken, met een inductiekookplaat, afzuigkap, koelkast, combi-magnetron en vaatwasser.

Vloerkeuze
Je koopt zelf een vloer. Voor een goede werking van de vloerverwarming kies je een vloer die geschikt is voor vloerverwarming (weerstand: maximale Rc-waarde van 0,1 K/M per m2). Laat je goed informeren door een specialist.

Kies voor een (onder)vloer die leefgeluiden dempt. Voor een goede geluidsisolatie is een ondervloer nodig met een minimale geluidsdemping van 10db. Wil je plavuizen of een vinylvloer? Dit is alleen mogelijk in de woningen op de begane grond. Vraag naar de voorwaarden. Houd rekening met elkaar.

Wand- en plafondafwerking
De wanden zijn behangklaar. Dit betekent dat de wanden niet glad genoeg zijn om te sausen, maar wel om te behangen. Je kunt nog kleine oneffenheden op de wanden tegenkomen, in de vorm van gaten of bulten. Hier kun je prima overheen behangen. We adviseren de wanden licht op te schuren voordat je gaat behangen.

De wanden bestaan uit verschillende materialen. In de overgang van de verschillende materialen kunnen droogtescheuren ontstaan, dit noemen we krimpscheuren.Deze krimpscheuren kunnen geen kwaad. Als je een wand saust of stuukt, kun je na een tijdje deze scheuren gaan zien. We raden daarom aan om de wanden te behangen met glasvezelbehang of renovlies.

De plafonds zijn gespackt met een witte, korrelige structuur.

Ramen en deuren
De ramen hebben een draaistand of een draai-kiepstand. De voordeur en de terrasdeur hebben een driepuntsluiting voor een betere beveiliging. Het is niet toegestaan om in de kunststof kozijnen te boren of deze te schilderen. Rondom het kozijn zit hout waarin je kunt schroeven. Hier kun je raambekleding aan bevestigen.

Technische ruimte
In de technische ruimte is plaats voor een wasmachine en een droger. Je vindt hier de:

  • afleverset van WarmteStad

  • vloerverdeler

  • ventilatiebox van het ventilatiesysteem

  • omvormer voor de zonnepanelen en aan/uit schakelaar

  • aansluiting voor wasmachine en condensdroger of warmtepompdroger

Afleverset van WarmteStad
In de technische ruimte zit een warmte-afleverset. Deze is aangesloten op een WKO-systeem (WKO = Warmte Koude Opslag) van WarmteStad. Het haalt warmte en koeling voor de vloerverwarming uit het bronwater in de grond. In de zomer kun je de woning hiermee ook een paar graden koelen. Ook zorgt het WKO-systeem voor warm water in de douche en keuken.

De warmte-afleverset van WarmteStad

Het voorschotbedrag WarmteStad is geschat op € 110 per maand (prijspeil 2021). Het bedrag kan hoger of lager uitvallen. Dit hangt af van het aantal medebewoners en het gebruik van apparatuur.

LET OP! Je kunt niet jouw eigen warmteleverancier kiezen.

LET OP! Je kunt niet boren in de vloer vanwege de leidingen van de vloerverwarming.

Heb je problemen met de warmte-afleverset of warm water? Bel dan met WarmteStad via (050) 368 87 00.

Vloerverdeler
Je vindt de aansluiting voor de vloerverwarming in de technische ruimte. Dit heet een vloerverdeler. Bij de maisonnettes zit de verdeler op de overloop.

Heb je problemen met de vloerverwarming? Bel dan met de Energiewacht via (088) 555 30 00.

De vloerverdeler

Thermostaat
Je regelt de temperatuur in huis met de thermostaat in de woonkamer. Het duurt bij vloerverwarming lang om op te warmen. Wij adviseren om de thermostaat op een constante temperatuur te laten. Dat is ook het meest energiezuinig en voordelig. De slaapkamers hebben dezelfde temperatuur als de woonkamer tot maximaal 21 graden.

Heb je problemen met de thermostaat? Bel dan met de Energiewacht via (088) 555 30 00.

Ventilatiesysteem
Het ventilatiesysteem zorgt voor frisse lucht en een gezond leefklimaat in jouw woning. Slimme meters meten de kwaliteit van de lucht (zoals CO2-gehalte en luchtvochtigheid) in de woning. Deze bepalen automatisch hoeveel ventilatie nodig is. Het systeem bestaat uit de ventilatiebox en de ClimaRad.

Ventilatiebox
De ventilatiebox zorgt voor de afzuiging van vuile lucht via de afzuigpunten in de badkamer en toilet. Als de kwaliteit van de lucht niet goed is, ventileert het systeem automatisch op een hogere stand. Je kunt de ventilatie zelf ook hoger zetten, als je bijvoorbeeld aan het koken of douchen bent. Dit kan met de standenschakelaar in de keuken.

Ventilatieroosters
In de kozijnen zitten ventilatieroosters die zorgen voor natuurlijke toevoer van verse lucht. Je kunt deze roosters zelf bedienen met de bedieningsstang. Wij adviseren deze altijd open te laten staan. Een aantal woningen heeft geen ventilatieroosters, maar in plaats daarvan een extra Climarad-box in de slaapkamer.

Ventilatierooster

ClimaRad
De ClimaRad zit in de woonkamer. Maisonnettes hebben ook een ClimaRad in de keuken. Als het nodig is, voert deze ventilator vervuilde lucht af en voert verse lucht aan. De ClimaRad-unit heeft een warmteterugwinning (WTW). De WTW verwarmt de schone lucht voor. De warmte van de vervuilde lucht wordt daarvoor gebruikt. Het voorverwarmen is comfortabel en geeft ook een besparing op het energieverbruik.

Heb je problemen met het ventilatiesysteem? Bel dan met de Energiewacht via (088) 555 30 00.

De ClimaRad

Zonnepanelen
Op het dak van het woongebouw liggen zonnepanelen. Er zijn 2 zonnepanelen aangesloten op jouw woning. Ook levert een aantal zonnepanelen elektriciteit aan de algemene voorziening van het woongebouw, zoals de verlichting in de centrale hal en de lift. Nijestee zorgt dat apparatuur op het dak (zonnepanelen, ventilatoren) toegankelijk is voor een vakman, zodat hij noodzakelijk onderhoud uit kan voeren. 

Hoe werken de zonnepanelen eigenlijk?

  1. Zonnepanelen

  2. Omvormer

  3. Elektriciteit

  4. Teruglevering aan energieleverancier 

Heb je problemen met de zonnepanelen? Bel dan met Nijestee via (050) 853 35 33.

Energieleverancier voor elektra
Kies je eigen energieleverancier voor elektra. Geef bij de aanvraag aan dat jouw woning zonnepanelen heeft. Het maximale vermogen van 1 paneel is 410Wp. De energieleverancier kijkt welke invloed dit heeft op jouw voorschotbedrag.

De energieleverancier heeft vaak een EAN-code nodig. De EAN-code is het eigen unieke nummer van de elektriciteitsaansluiting in jouw woning. Via het EAN-codeboekop het internet kun je achterhalen wat de EAN-code van jouw elektrameter is. Zoek op www.eancodeboek.nl, vul de postcode en huisnummer in en je vindt de code.

Omvormer voor de zonnepanelen
De omvormer zet zonne-energie van de zonnepanelen om in elektriciteit. Deze elektriciteit gebruik jij in jouw woning. Hierdoor bespaar je op jouw energierekening. Wanneer je weinig of niets verbruikt, wordt de elektriciteit terug geleverd aan jouw energieleverancier.

De omvormer voor de zonnepanelen

Controleer elk kwartaal de opbrengsten bij de energieleverancier. In de meterkast zit een schermpje waarop je ziet hoeveel elektriciteit je teruglevert. Controleer hiermee ook of de zonnepanelen aan staan.

Terugleveren van elektriciteit

Aan/uit schakelaar zonnepanelen
LET OP! Zorg ervoor dat de (Norwesco)schakelaar onder de omvormer altijd op ‘AAN’ staat. Als de schakelaar op ‘UIT’ staat, heb je géén opbrengst van de zonnepanelen. Alleen en monteur bedient deze schakelaar als die in de woning stroomvrij moet werken aan de elektrotechnische installatie.

Wasmachine en droger
Er zit een zit een aansluiting voor de wasmachine en condensdroger of warmtepompdroger in de technische ruimte. LET OP! Er is 1 stopcontact aanwezig. Wil je de wasmachine en droger tegelijk gebruiken? Nijestee kan een extra wandcontactdoos plaatsen. Er wordt dan ook een aanpassing gedaan in de meterkast. Vraag voor meer informatie de verhuurmakelaar. Je kunt het ook op een later moment aanvragen door het klusformulier in te vullen op onze website.

Rookmelder
Aan het plafond in de hal en woonkamer zitten rookmelders. Deze zijn aangesloten op elektra. Valt de stroom uit? Dan schakelt deze automatisch over op de batterij. Is de batterij leeg? Dan piept de rookmelder een keer per minuut. Je vervangt zelf de batterij. De rookmelders zijn met elkaar verbonden. Dit betekent dat als één van de rookmelders afgaat, automatisch ook de andere rookmelder in de woning afgaat. Bij oplevering van de woning heeft de rookmelder een stofhoes. Verwijder deze stofhoes pas als je in de woning gaat wonen.

 Rookmelder met stofhoes

Videofoon
Woon je in een woning waarbij de voordeur op de galerij of in de centrale hal uitkomt? Dan heb je een videofoon in de woonkamer. Hiermee kun je zien wie er aanbelt en kun je de deur voor het bezoek open doen. Je ziet alleen iemand voor de entree staan als er wordt aangebeld. Als er niemand aanbelt, is het scherm zwart. BELANGRIJK: haal de videofoon niet zelf van de muur. Dit voorkomt storingen aan de videofooninstallatie. 

Doet je videofoon het niet? Neem dan contact op met Nijestee. Dit kan per mail via info@nijestee.nl, telefonisch via (050) 853 35 33 of stuur een WhatsApp-bericht naar 06-12 35 85 14.

De videofoon

Hal
De meterkast zit in de hal. In de meterkast zit de:

  • elektrameter;

  • watermeter;

  • hoofdschakelaar groepenkast;

  • kaart met uitleg over de verschillende groepen;

  • plattegrond van de woning. Hierop zie je welke installaties in de woning zitten en waar je deze kunt vinden;

  • QR-code voor de digitale versie van het informatieboekje.

Toilet
Heb je problemen met de riolering? Neem dan rechtstreeks contact op met firma Van der Velden Rioleringsbeheer via (050) 313 88 22.

Badkamer
Wil je een douchescherm of gordijn plaatsen? Bevestig deze aan de wanden. Boor niet in de tegels, maar in de voegen.

Telefoon, televisie en internet
De woning heeft een glasvezel- en een CAI-aansluiting. Je regelt tv, internet en telefonie zelf. Je kunt via de glasvezelaansluiting van KPN uit meerdere aanbieders kiezen. De CAI-aansluiting is van Ziggo. De woonkamer en de (grootste) slaapkamer hebben een CAI-aansluiting. De aansluit- en abonnementskosten zijn voor eigen rekening. De provider komt langs voor de aansluiting en zorgt voor signaal en verbinding met de binnen-installatie. Nijestee is hierin geen partij.

BUITEN

Groen
De woningen op de begane grond hebben een voortuin met een haag. In sommige voortuinen is (deels) bestrating aangebracht. Het is niet toegestaan om de hagen of de bestaande bestrating in de tuin te verwijderen. Nijestee onderhoudt de hagen en het groen op het binnenterrein op een vast moment in het jaar. De gemeente Groningen plant bomen in de haag in de voortuinen tegen de grens met de openbare ruimte. De gemeente onderhoudt deze bomen. De bomen mogen niet worden verwijderd. Wil je aanpassingen doen? Overleg dan eerst met Nijestee.

Zonwering
Nijestee plaatst geen zonwering. Je kunt dit plaatsen op eigen kosten. Aan het plaatsen van zonwering zijn voorwaarden verbonden. Hier mag je niet van afwijken. Wil je zonwering? Neem dan contact op met Nijestee om de mogelijkheden te bespreken.
De architect heeft de kleuren van de screens en de bekasting bepaald:

  • voor het doek kies je voor de kleur Tibelly Sergé T71213 bij de firma De Haan Westerhoff

  • voor de bekasting van de screens de kleur van de buitenkozijnen:

        ◊ buitenkozijnen in de buitengevel RAL 7008
        ◊ buitenkozijnen aan het binnenterrein RAL 7035

Verlichting
Bij de voordeur hangt een buitenlamp. Ledlampen zorgen voor licht bij de entree, de galerijen en het parkeerterrein. Meld het bij Nijestee als er een lamp stuk is; per mail via info@nijestee.nl, via WhatsApp: 06-12 35 85 14 of bel naar (050) 853 35 33.

Straatverlichting
Aan de gevels van het woongebouw is openbare straatverlichting bevestigd. Is er een storing? Meld dit bij de gemeente Groningen via telefoonnummer 14050 of via de gratis app Slim Melden.

Parkeren
Er is een beperkt aantal parkeerplaatsen beschikbaar op het binnenterrein. Voor een parkeerplaats betaal je € 55 per maand (prijspeil 2021). De toegang is via het Hoornsediep, met een doorrijhoogte van 2.30 meter. Heb je interesse? Mail naar vrijesectorhuur@nijestee.nl

Je tekent een apart huurcontract voor een parkeerplaats. Dan krijg je een afstandsbediening voor de toegangspoort. De afstandsbediening is beveiligd. Je kunt niet met meerdere auto’s het terrein op. Nijestee onderhoudt de parkeerplaatsen en het binnenterrein.

Ook kun je via Nijestee een parkeerplaats huren in de ondergrondse parkeerkelder in het woongebouw Typhoon. Kijk via onze site of er een parkeerplaats beschikbaar is.

LET OP! Je kunt voor de parkeerplaatsen aan de straat geen eigen parkeervergunning krijgen. Een bezoekerspas voor de parkeerplaatsen aan de straat vraag je aan bij de gemeente Groningen.

Fietsen
Als je op de fiets bent, open je met de tag de loopdeur in de poort. Fietsen stal je zoveel mogelijk in de eigen berging. Op het binnenterrein staat een aantal fietsrekken. Bij de centrale entrees staan fietsrekken voor bezoekers.

Openbaar gebied
Ben je benieuwd hoe de openbare ruimte wordt ingericht? Kijk op de website van de Grunobuurt

Containers
Aan de kant van de Hoornsediep staan ondergrondse containers. De gemeente Groningen zorgt voor de huisvuilpassen. Deze huisvuilpas ontvang je van Nijestee bij de sleuteluitgifte. Hiermee open je de ondergrondse container. Bij verlies van de pas kun je bij de gemeente Groningen een nieuwe aanvragen.

ALGEMEEN

Nijestee biedt ruimte
We bieden graag ruimte aan huurders die naast het wonen extra begeleiding nodig hebben. We werken in Tractie samen met Philadelphia en het Leger des Heils. We reserveren voor beide partijen 4 woningen (8 in totaal) verspreid over het woongebouw. De bewoner(s) wonen volledig zelfstandig met daarbij hulp op afroep van de zorgpartij waar zij door worden ondersteund.

Huisdieren
Huisdieren zijn toegestaan. Uiteraard zorg je er zelf voor dat ze geen overlast veroorzaken. Een kattenluik in een deur is niet toegestaan. Plaats je toch een kattenluik? Dan vervangen wij bij jouw verhuizing op jouw kosten de (voor)deur.

Liften
Het gebouw heeft 2 liften. Er is 1 lift in de centrale entree aan het Hoornsediep. De andere lift is in de centrale entree aan de Westinghousestraat. De afmeting van de lift is 2,35 m bij 1.60 m. Voor de doorgang moet je rekening houden met maximaal 85 cm deurbreedte. De afmeting kan in praktijk wat afwijken omdat er ook nog een stang en spiegel aan de wand vastzit.

Tijdens het verhuizen, timmeren we de binnenkant van de lift tijdelijk af zodat deze niet beschadigt. Houd er met verhuizen rekening mee dat de afmeting van de lift daardoor kleiner is.

Heeft de lift een storing? Meld dit bij Kone via (0900) 225 55 66. In de lift zelf zit een noodknop die je in geval van een storing in kunt drukken.

Sleutels
Je ontvangt 6 sleutels die passen op de voordeur, terras-/balkondeur en de berging. Ook krijg je 3 tags voor het openen van de algemene toegangsdeuren. Als je een parkeerplaats huurt op het binnenterrein ontvang je een afstandsbediening voor het bedienen van het toegangshek.

Bergingen
Elke woning heeft een eigen berging op de begane grond. Enkele woningen grenzen direct aan een berging. In de berging zit een stopcontact en een lichtpunt. Deze zijn op de meterkast van jouw woning aangesloten. Je koopt zelf een lamp. De berging bereik je via de binnenplaats en de centrale entrees. De deuren hebben een doorgang van ongeveer 85 cm breed.

Naamplaatje
Heb je een voordeur aan de straat? Dan krijg je geen naamplaatje van Nijestee. Plaats je zelf een naamplaatje? Boor dan niet in de gevel. Alle andere woningen hebben een naamplaatje bij het bellenplateau.

Schoonmaak
Schoonmaakbedrijf Effektief maakt de algemene ruimten schoon volgens een schoonmaakrooster. Het rooster vind je in het publicatiebord in de centrale entree. Ook wassen zij de ramen van de centrale entrees. Je eigen ramen en de galerij voor je eigen woning maak je zelf schoon. Effectief maakt de galerijen daarnaast ook 2 keer per jaar schoon.

Buurtbeheerder
In het woongebouw is buurtbeheerder Chris Meijering actief. Hij zorgt samen met de bewoners voor een schoon, heel en veilig woongebouw. Ook houdt hij je op de hoogte door belangrijke informatie en nieuwsberichten te delen op het publicatiebord bij de entree. Als je hierover vragen of opmerkingen hebt, neem dan contact op met Chris via (050) 853 37 03 (maandag t/m donderdag).

DOWNLOADS HANDLEIDINGEN

HOE ERVAAR JE DE WONING?

Na oplevering komt Nijestee graag bij je langs. We horen graag hoe je de woning ervaart en of er eventuele gebreken zijn. Ook geven we (zo nodig) extra uitleg.

HEB JE VRAGEN?

We helpen je graag. Stuur een mail naar huurzaken@nijestee.nl.

CONTACT

Bedrijf

Contactgegevens

Werkzaamheden

Nijestee:

(050) 853 35 33
info@nijestee.nl

06-12 35 85 14

Reparaties aan jouw woning

Boekema:

(050) 579 14 68

Glasonderhoud en glasschade

Energiewacht:

(088) 555 30 00

(Vloer-)verwarming
Ventilatiesysteem
Thermostaat

Waterbedrijf:

(050) 368 86 88

Watervoorzieningen

Van der Velden:

(050) 313 88 22

Riolering

WarmteStad

(050) 368 87 00

Warm water, koeling en warmte

Kone

(0900) 22 555 66

Liftstoringen