Technisch Adviseurs komen veel bij onze bewoners thuis. Ze geven adviezen over bijvoorbeeld verduurzaming van de woning, aardbevingsschade of  vocht en schimmel. Bij complexe zaken als vernieuwing van keukens en badkamers adviseren ze de onderhoudsmedewerkers van de afdeling Service. Dit is een greep uit de dagelijkse werkzaamheden van het team van 7 Technisch Adviseurs bij Nijestee. Cor de Jonge en Tom Ketelaar vertellen over wat hun vak inhoudt en wat zij er zo mooi aan vinden.

Vooral de combinatie van het technische met het sociale deel is wat Cor en Tom het mooist vinden aan hun werk en wat hun veel voldoening geeft. Vaak willen bewoners ook iets anders bespreken. Bewoners vertellen bijvoorbeeld dat ze moeite hebben om de hoge energierekening te betalen. De technisch adviseurs denken dan mee en geven tips. Of een bewoner wil gewoon even een praatje maken. Daar bieden de technisch adviseurs ruimte voor.

BEWONERS HELPEN

Tom heeft maar één keer een commerciële baan gehad, als technisch inkoper. Hier miste hij al het sociale deel en wist dat dit in zijn toekomstige werk niet mocht ontbreken. Sinds begin 2020 is hij Technisch Adviseur bij Nijestee: “Ik help en adviseer iedere dag bewoners bij technische, maar ook bij sociale aspecten in en om hun woning. De hele dag met techniek bezig zijn en zelf het beheer van mijn dossiers doen. Dit werk past het beste bij mij."

Tom begon op zijn 15e met een opleiding tot timmerman. Na een paar jaar werken, wilde hij graag weer de schoolbanken in. Aan het einde van de studie Bouwkunde liep hij stage bij een woningcorporatie, waar hij het beheer deed van digitale tekeningen en energielabels. Daarna deed hij bij andere woningcorporaties in Noord-Nederland ervaring op als onder meer technisch tekenaar, projectcoördinator en medewerker woon- en huurzaken.

“Ik vind het mooi om te zien hoe blij een bewoner is met een nieuwe keuken of badkamer.”

Cor de Jonge - Technisch Adviseur

MET EEN GLIMLACH

Vorig jaar vierde Cor zijn 25-jarig werkjubileum bij Nijestee. Hij is nog steeds erg blij met zijn werk: “Ik vind het mooi om te zien hoe blij een bewoner is met een nieuwe keuken of badkamer. Hij zit wel eerst ruim een week ‘in de troep’, maar krijgt er heel wat moois voor terug!”

Na zijn studie Bouwkunde en militaire dienst, ging de geboren en getogen Stadjer bij de gemeente Groningen aan de slag. Totdat hij in 1996 een vacature voor inspecteur zag bij (toen nog) Woningbouwvereniging Gruno en begon met het werk dat hem op het lijf geschreven is. In 1998 ging Gruno samen met Woningbouwvereniging Groningen en werd Nijestee.

Cor is heel benaderbaar en altijd vrolijk. Deze eigenschappen komen goed van pas in zijn werk. Niet alleen bij collega’s, maar ook bij bewoners: “Ik kom altijd met een glimlach binnen en hierdoor breek ik bij de voordeur al meteen het ijs!”

TIPS EN TRUCS

Als Technisch Adviseurs bij een bewoner thuis zijn, geven ze ook tips en trucs voor andere dingen dan waarvoor ze eigenlijk langskwamen. Tom: “Ik zie vaak gordijnen die voor de radiator hangen. Of dat een bank de warmte tegenhoudt. Ik geef dan de tip om dit anders te doen, omdat de woning niet goed verwarmd wordt.” Ook geven ze bewoners extra uitleg over de mechanische ventilatie of de zonnepanelen.

WERKPLEZIER

Cor is dankbaar voor de fijne collega’s en werksfeer bij Nijestee. Hij zat jarenlang in het bestuur van de personeelsvereniging en organiseerde toen vele activiteiten met en voor collega’s. Daarnaast zit hij in het BHV-team (bedrijfshulpverlening). Cor: “Ik vind het heel leuk en ook belangrijk om collega’s van andere afdelingen te leren kennen.”

Tom is bij Nijestee betrokken bij een paar projecten op het gebied van  duurzaamheid en van digitalisering. Samen met een paar collega’s werkt hij onder andere aan het ontwikkelen en optimaliseren van de app die de Technisch Adviseurs dagelijks gebruiken: “Dit zijn uitdagende projecten waar ik veel energie van krijg. Je krijgt bij Nijestee veel ruimte om zelf beslissingen te nemen, om problemen op te lossen, als je die maar goed kunt onderbouwen.” Tom wil zich de komende jaren graag nog meer ontwikkelingen op het gebied van duurzame oplossingen.

“Ik laat de bewoner eerst rustig zijn verhaal doen. Ik kom niet meteen zelf met een oplossing.”

Tom Ketelaar - Technisch Adviseur

TECHNISCH ADVISEUR WORDEN

Als je Technisch Adviseur wilt worden, moet je eigenlijk overal veel technische kennis van hebben. Cor: “Je moet dus niet gespecialiseerd zijn op maar één gebied. Daarnaast is het onmisbaar dat je geduldig bent, je sterk in je schoenen staat, inlevingsvermogen hebt en dat je kunt omgaan met veel verschillende mensen. Als Technisch Adviseur moet je ingewikkelde informatie duidelijk over kunnen brengen.”

Tom: “Ik laat de bewoner eerst rustig zijn verhaal doen. Ik kom niet meteen zelf met een oplossing. Ik krijg met veel verschillende situaties te maken, waarbij ik altijd beoordeel of ik iets ook op een andere of betere manier kan doen. Daar krijg ik bij Nijestee de ruimte voor, waar ik blij mee ben, want ik pionier graag buiten de gebaande paden.” Cor: “Je doet het voor de bewoner. En een technisch adviseur krijgt - binnen kaders - veel vrijheid om zijn functie uit te oefenen.”

VRIJE TIJD

Ook buiten Nijestee is Tom met techniek bezig. Zo sleutelt hij graag aan auto’s en motoren. Zijn passie is het bedenken van ideeën voor opslag van duurzame energie in accu’s, en deze ideeën ook uitvoeren. Hij is ontzettend leergierig (niet alleen op het gebied van techniek). Bekenden noemen hem ook wel een lopende Wikipedia. Daarnaast houdt hij van motorrijden, fitness, in de natuur zijn met zijn 2 honden en afspreken met zijn vrienden.

Cor houdt erg van gezelligheid. Of dat nu op een mooie dag op een terras is, in een restaurant, of tijdens een barbecue in de tuin met zijn gezin, vrienden en buren. Hij zou nog graag ooit met zijn gezin een verre reis willen maken: “Verder heb ik geen grote wensen, want ik heb alles al!”

MEER VERHALEN

"Er kan toch vaak meer dan je denkt."

Verschil maken voor iemand die het nodig heeft.